Önskan.blogg.se

Denna blogg handlar numera om mitt liv som mamma och allt som hör till :)

Måndag = äggplockning

Kategori:

Yes! Idag har vi varit på lasarettet och plockat ut ägg från mig. Hela 17 stycken fick dom ut! Hoppas bara att dom är något att ha. Maken fick lämna ett bidrag med simmare som nu förhoppningsvis ligger och myser med mina ägg :)

Såklart hade jag läst lite här och där om hur äggplockning går till och om hur ont det gör. Som tur var så la jag ner den läsningen ganska fort då jag blev mer och mer uppjagad och rädd.

Och jag kan nu berätta, det gör INTE SÅ ONT! Visst, det känns men inte i närheten av vad jag föreställt mig. Det är säkert jätte individuellt men jag fick bra smärtlindring och ett bra omhändertagande. Det hjälper nog att känna sig trygg och lugn.

Och visst, jag grät en skvätt under tiden dom "dammsög" ut äggen. Men INTE för smärtan. Det var nog alla känslor plus morfinet. Doktorn sa att antingen skrattar man av det, morfinet, eller så gråter man.

Efteråt så var jag öm i magen, det är jag fortfarande och det är visst helt normalt. Det känns lite som en lättare mensvärk. Är även lite öm på livmodertappen, tror det var där doktorn sprutade in lokalbedövningen, som jag för övrigt inte alls kände att hon stack in i mig. Och det var tur, för sprutan var ganska skräckinjagande. Men doktorn berättade att sprutan måste vara så lång på grund av att det är en bit in till stället där sprutan ska stickas och att det bara är en lite bit av kanylen som sticks in, någon millimeter ungefär.

Bilder från dagen


Kommentarer

  • PiOmiO säger:

    Wow, vilken skörd! Hoppas de befruktar och delar sig fint nu ! =)
    Vad är den första bilden för något?! är det inför plocket eller efteråt?!
    Hur känns det efteråt?! mycket smärta när smärtlindringen släppt?!

    Svar: Ja nu är det bara att hålla alla tummar! Första bilden är på min mage då dom klistrat
    fast TENS:en. Det användes både före och efter
    som smärtlindring, vet inte om det hjälpte men
    det killades som skönt. Jag kände ingen smärta efter
    plockningen, jag var som bara öm, som mensvärk. Är
    fortfarande öm, men har absolut inte ont :)
    Jeanette

    2012-11-05 | 20:22:53
    Bloggadress: http://www.piomio.blogg.se
  • PiOmiO säger:

    Jahaa, Har inte hört/läst om någon som använt TENS men visste det kanske gör något ;-) Så skönt att du inte känner något nu i efterhand heller!

    2012-11-05 | 21:15:42
    Bloggadress: http://www.piomio.blogg.se
  • Amanda säger:

    Wow, härligt resultat :-) Visst är tensen en riktig räddare efter äp? Nu hoppas vi självklart på att många många blir befruktade och delar sig fint. Många till frysen och ett perfekt till din livmoder :-)

    Kram!

    Svar: Ja det var verkligen skönt med Tensen, fastvärmedynan var nog skönast :) Tack för din
    uppmuntran! Kram!
    Jeanette

    2012-11-05 | 21:42:50
    Bloggadress: http://www.hjartatbloder.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här: